اولین همایش سالانه انجمن علمی روان‌درمانی ایران

نخستين همايش سالیانه‌ی انجمن علمی روان‌درمانی ايران ۲۵ تا ۲۷ بهمن‌ماه ١٣٩٦ در مرکز اسناد و كتاب‌خانه‌ی ملی ايران برگزار شد. تمركز این همایش فراز و فرودهایی که در موضوعات مختلف به چشم می‌خورد بود. اين همايش با سخن‌رانی سخن‌رانان مدعو، ارائه‌ی مقالات، سمپوزیوم‌های موضوعی و كارگاه‌های آموزشی همراه بود. از آن‌جا كه بهبود سلامت روان جامعه در گرو تبادل اندیشه و تجربه‌ی متخصصان مختلف این حوزه است، اميد است كه این همایش توانسته باشد فضای همدلانه و حرفه‌ایِ موردنیاز برای چنین گفتگوها و تعامل‌هایی فراهم آورد. دعوت از روان‌درمانگرانی معتبر از ساير كشورها، چه حضوری و چه از طریق تله‌کنفرانس، شاید بتواند به تنوع بیشتر طیف موجود فعالان این حوزه بیفزاید و نهایتاً به تامل و درک بیشتر مفاهیم مرتبط بیانجامد.

محورهای همایش

  • روان‌درمانی در ايران

  • اخلاق و روان‌درمانی

  • روان‌درمانی و تداوم رشد روانی

  • روان‌درمانی و سرزندگی

  • روان‌درمانی و رواداری

  • روان‌درمانی در عصر اينترنت

همکاران همایش

دکتر رفعتیان رئیس اولین همایش انجمن علمی روان‌درمانی ایران

دکتر عبدالحسین رفعتیان – رییس همایش – روانپزشک و روان‌درمانگر

پیام رییس همایش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روان‌درمانی‌ها، به طور کلی، که شامل نظریه‌ها نیز می‌گردد، تغییرپذیری است. در این زمینه حتمیت وجود ندارد و قرار هم نیست که روزی به یک «حقیقت غایی» برسیم. آن‌چه ماهیتِ هنر و علمِ روان‌درمانی را می‌سازد، حتم نداشتن است؛ و هر گامی که در این راه بر می‌داریم، نه‌تنها ما را به «یک پاسخ» نمی‌رساند، بلکه با پرسش‌های نو و بیش‌تری روبه‌روی‌مان می‌کند.

زمینه و دامنه‌ی بررسی ما نیز در فرایند روان‌درمانی، مانند موضوع این علم/هنر – یعنی انسان – و آنان که قرار است این موضوع را بررسی کنند – باز هم یعنی انسان – قطعیت پیدا نمی‌کند و پایانی ندارد.

غنای انسان در همین نامتناهی بودن است و شاید تنها ابزار بیان ما است که به کلمات محدود می‌گردد؛ و ما ناچاریم که در حدود بیان واژه‌ها و معانی آن‌ها – که باز هم با واژه‌ها بیان می‌گردد – بمانیم: هم‌چون اسیری در قفس که می‌تواند فراسوی میله‌های قفس را ببیند، و فقط ببیند.

امروز همگی جمع هستیم که پرسش‌های جدیدی را پیش‌نهاد کنیم و از پنجره‌های بیش‌تری به آن‌سوی هر پرسش نگاه کنیم و آن‌چه نو و دل‌گرم‌کننده است حضور آنانی است که تا زمانی نه چندان دور حتی حقِ مطرح کردنِ پرسش‌های جدید را برای یک‌دیگر قائل نبودند. انگار مطرح شدن پرسش‌های دیگرانی جز خودِ ما تهدیدکننده و خطرناک بود. چرا؟ شاید چون هر کدام در توهمِ قطعیت و حتمیتِ پاسخ‌های کوته‌بینانه، قفس و فراسوی میله‌های‌اش را از یاد برده بودیم.

با امید به افق‌ها و پنجره‌های نو…

دکتر نوحه سرا دبیر علمی اولین همایش انجمن علمی روان‌درمانی ایران

دکتر شبنم نوحه‌سرا – دبیر علمی همایش – روانپزشک و روان‌درمانگر.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران

پیام دبیر علمی همایش

سلام می‌كنم به همه‌ی اساتيد، دانشجويان و علاقمندان حيطه‌ی سلامت روان، روانپزشكی، روانشناسی و روان‌درمانی. در پی فرازها و فرودهای همايش بزرگ انجمن روان‌درمانی و پس از تبادل موثر و فعال افكار، عقايد و دانسته‌ها پيرامون آن و نيز بازخوردهای صميمانه‌ی شما، بر خود لازم می‌دانم مراتب تقدير و سپاس دوباره‌ام را تقديم كنم به همه‌ی شما بزرگواران و دوستداران اين عرصه. آشكار است كه گفتمان روان‌درمانی و سلامت روان، همواره بسيار مساله‌برانگيز است، تفكر و تعمق بسيار می‌طلبد و اشتياق فراوان نيز. پر واضح است كه همين ويژگی‌ها به همراه فرازها و فرودهايش می‌تواند سوالات و چالش‌های فزاينده‌ای بيافريند و البته رواست كه به همه‌ی آنها پرداخته و پاسخ داده شود. همه می‌دانيم كه در طی پيشرفت به سرمنزل مقصود، كم و كاستی فراوان است و محدوديت، بسيار. بی‌شک، اما، با ياری همدلانه‌ی شما تمامی اين كمی‌ها به بيشينه خواهد رسيد. اميد كه كاستی‌ها را بر ما ببخشاييد و اميد كه همايش‌های آتی‌مان پرتكاپو و آرمانی باشد.

دکتر شالبافان دبیر اجرایی اولین همایش انجمن علمی روان‌درمانی ایران

دکتر محمدرضا شالبافان، دبیر اجرایی همایش، روانپزشک و روان‌درمانگر

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران

 اعضای کمیته‌ی علمی:

دکتر مهرداد افتخار  دكتر والنتين آرتونيان
 دکتر عباس امید  دکتر مرتضي امامی پارسا
 دکتر سپیده حبیب  دکتر سامان توکلی
 دکتر حسن حمیدپور  دكتر مصطفي حمديه
 دکتر کتایون رازجویان  دکتر فرهاد طارمیان
 دکتر حبیب‌الله قاسم‌زاده  دکتر بهروز دولت‌شاهی
 دکتر هما محمدصادقی  دکتر ناصر گودرزی
 دکتر نهاله مشتاق  دکتر جواد محمودی قرایی
 دکتر شبنم نوحه‌سرا