دیدار اعضای هیأت مدیره‌‌‌ی انجمن علمی روان‌درمانی ایران با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اعضای هیأت مدیره‌ی انجمن علمی روان‌درمانی ایران، در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۶، با جناب آقای دکتر حسن هاشمی،  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کردند. در این دیدار که با حضور جناب آقای دکتر  احمد_حاجبی، مدیرکل  دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، تشکیل شده بود، درباره‌ی وضعیت ارایه‌ی خدمات و مداخلات  روان‌درمانی در  نظام سلامت گفت‌وگو شد.

در ابتدای این جلسه، هیأت مدیره‌ی انجمن از اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم و توجه خاص این دولت و وزارت بهداشت به موضوع  سلامت روانی اجتماعی قدردانی و ابراز امیدواری کرد که اولویت سلامت و توجه به سلامت روان در دولت‌های بعد تداوم داشته باشد. سپس، گزارشی از وضعیت سلامت روان و روان‌درمانی در کشور ما، مشکلات موجود در زمینه‌ی ارایه و دست‌رسی افراد نیازمند، و نیز کیفیت آموزش‌ها و خدمات ارایه‌شده و راه‌کارهای پیش‌نهادی انجمن مطرح و درباره‌‌ی کمک‌هایی که انجمن می‌تواند در این زمینه‌ها انجام بدهد و حمایت‌های وزارت بهداشت گفت‌وگو شد.

دیدار اعضای هیأت مدیره‌‌‌ی انجمن علمی روان‌درمانی ایران با وزیر بهداشت

در ادامه، جناب آقای دکتر حسن هاشمی درباره‌ی اهمیت سلامت روان در جامعه و نظام سلامت، و لزوم مشارکت همه‌ی گروه‌های جامعه در این زمینه بیاناتی داشتند.

در زیر فرازهایی از گفته‌های وزیر محترم بهداشت نقل خواهد شد:

  • مطالبه برای سلامت روان باید در اذهان تمام جامعه، اعم از مسؤولان و سیاست‌گذاران و سیاسیون، جا انداخته شود و ذهن جامعه و مسؤولان نسبت به این موضوع آگاه و حساس شود. این کار از طریق حمایت‌جویی (advocacy) شدنی است.
  • انجمن شما که تازه تأسیس شده و انجمنی نوپا است، باید تلاش زیادی برای جلب توجه مخاطبان خود به این موضوع کند.
  • باید ببینید چه طور می‌شود گروه‌های مختلف جامعه و بخش‌های مختلف حاکمیت، از دولت گرفته تا مجلس و قوه‌ی قضاییه و سایر نهادها را نسبت به این موضوع مهم حساس و آگاه کنید و حمایت و هم‌راهی آنان را جلب کنید.
  • موضوع آسیب‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر به آن توجه شده است، موضوع مهمی است و باید تمام جامعه و مسؤولان و حاکمیت نسبت به آن احساس تعهد سیاسی (political commitment) کنند.
  • نباید برای حل مشکلات جامعه همه‌ی چشم‌ها به سمت دولت و وزارت‌خانه‌ها باشد و همه باید نسبت به آن احساس مسؤولیت کنیم.
  • انجمن‌ها می‌توانند در زمینه‌سازی این کار و حساس کردن مردم و جامعه و مسؤولان فعالیت کنند و وزارت بهداشت هم از اقداماتی که در راستای حل مشکلات مردم و ارتقای سلامت‌شان باشد، حمایت خواهد کرد.
  • مهم‌ترین عامل در حل مشکلات این است که نسبت به وظیفه‌ و اهداف خود ایمان داشته باشیم و برای رسیدن به آن اهداف وقت و انرژی بگذاریم.