هشدار انجمن علمی روان‌درمانی ایران به وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در خصوص وضعیت سلامت روان دستیاران پزشکی

هشدار انجمن علمی رواندرمانی ایران به وزیر بهداشت در خصوص خودکشی رزیدنت ها

وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر بهرام عین‌اللهی

با سلام و احترام

گزارش‌های اخیر خودکشی دستیاران پزشکی در ایران که حاکی از افزایش این اقدام نسبت به گذشته است موجب نگرانی و تأسف عمیق در اقشار مختلف کشور به‌ویژه جامعه‌ی پزشکی شده است. از دست دادن جوانان رشید و دانشمند مملکت زخمی است که جای آن سال‌ها در قلب و روح جامعه ماندگار خواهد بود و سؤالات مختلفی را در مورد علل و عوامل آن در اذهان ایجاد می‌کند.

کاهش تعداد دستیاران، کار سنگین در دوره‌‌ی دستیاری همراه با چشم‌انداز آینده‌ای مبهم و نیز تعهدات سنگین که در بدو ورود به دوره‌ی دستیاری گرفته می‌شود به‌عنوان نمونه‌‌ای از این مسائل نه‌تنها توجه وزارت‌خانه بلکه توجه قانون‌گذاران را می‌طلبد.
مستدعی‌ است که با در نظر گرفتن اولویت بسیار بالای این موضوع فضایی برای بررسی دلایل مختلف و نیز اقدام عاجل فراهم گردد.

در مجموع بررسی و ارزیابی علل اقدام به خودکشی در دستیاران پزشکی نیاز به نگاهی همه‌جانبه و مبتنی بر شواهد علمی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی دارد. هم‌فکری و اقدام جدی در این زمینه با کمک گرفتن از اشخاص، گروه‌های دانشگاهی و نهادهای معتبر علمی حداقل فعالیتی است که می‌تواند در جهت پیشگیری از فجایع مشابه مؤثر باشد.

انجمن علمی روان‌درمانی ایران به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی در زمینه‌ی سلامت روان جامعه با ابراز تأسف عمیق از افزایش خودکشی در دستیاران و پزشکان , آمادگی خود را برای دادن مشاوره و انجام پژوهش های کیفی و کمی در راستای بررسی علل چنین اقداماتی از منظر روان‌شناختی و استفاده و کمک گرفتن از ظرفیت بالای جامعه روان‌درمانگران کشور اعلام می‌دارد.

در پایان امیدواریم وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اقدام جدی، علمی و به‌موقع و با مشارکت و استفاده از ظرفیت نهادهای معتبر علمی کشور از گسترش چنین اتفاقات غمباری در کشور جلوگیری کند.